קצת על חופש וזכויות הפרט

כשאנחנו מדברים על חופש, אנחנו עשויים לחשוב על זה כעל זכות, אבל זה לא. זו זכות! חופש הוא הזכות של כל אדם לקבל את החופש לעשות מה שהוא רוצה ולקבל החלטות בעצמו.

חוקת ארצות הברית וההכרזה האוניברסלית בדבר זכויות האדם מזכירות שתיהן שלכל הפרטים יש את החופש הזה. הם גם קובעים שהממשלה לא צריכה להתערב בזכות זו.

בעבר, חירותו וזכויותיו של הפרט לא היו חשובות כמו היום. אנשים נטו לעקוב אחר המצופה מהם ולעשות מה שאמרו להם. כיום אנשים מוכנים יותר להביע את מחשבותיהם ודעותיהם בעניינים הנוגעים להם.

המושג חופש הוא מושג שקיים כבר מאות שנים. זה משהו שאנשים רבים נלחמו עבורו כדי לקבל את הזכות לחיות את חייהם איך שהם רוצים מבלי שהחברה או הממשל יצילו עליהם הגבלות כלשהן.

אין דבר כזה חופש מוחלט, כי יש לכך מגבלות רבות. חופש הוא יחסי לפרט ולמקומו בחברה. למשל, לאדם שחי בארצות הברית יש יותר חופש מאשר לאדם שחי בדיקטטורה.

זכויות הפרט הן החירויות והחירויות הבסיסיות שיש לפרט. זכויות אלו מוגנות בחוק וניתן להגביל אותן גם בחוק. דוגמה לכך תהיה מי שיש לו זכות הצבעה אך אינו יכול להצביע אם הוא מתגורר באזור בו ההצבעה מוגבלת או אסורה בשל נסיבות מסוימות (כגון גיל).

באיזה מדינה יש הכי הרבה חופשיות?

שאלה מרכזית היא מה פירוש המושג "חופש"? הגדרה אחת היא "הכוח או הזכות לפעול, לדבר או לחשוב כרצונו ללא הפרעה או איפוק".

התשובה לשאלה זו היא סובייקטיבית, אך ישנן מספר דרכים שונות למדוד אותה. לדוגמה, בארצות הברית יש לאנשים זכות הצבעה ולהביע את דעותיהם הפוליטיות ללא חשש ממעצר. ארצות הברית מדורגת במקום ה-18 ברשימת המדינות החופשיות ביותר בעולם על פי דו"ח Freedom House לשנת 2018.

לעומת זאת, סין מדורגת במקום ה-149 ברשימה זו ונמצאת תחת משטר אוטוריטרי מאז 1949 כאשר מאו דזה-דונג הקים אותה.

עשוי לעניין אתכם
כמה חשובה ירושלים לערבים?

ירושלים היא עיר קדושה לערבים, למוסלמים ולנוצרים. זו גם אחת הערים הכי מתמודדות בעולם. ירושלים היא עיר קדושה לשלוש דתות מרכזיות – האסלאם, הנצרות והיהדות.

אהבתם? שתפו!